دانلود مقاله فارسی خرید هاست دایرکت ادمین vps آلمان خريد هاست دایرکت ادمین ارزان سرور اختصاصي هلند خرید وی پی اس خريد هاست سی پنل سفارش موشن گرافیک

نقد و بررسی فیلم خشم و هیاهو

دانلود فیلم ایرانی

کارگردان : هومن سیدی

نویسنده : هومن سیدی

بازیگـران : طناز طباطبايی, نويد محمدزاده

خلاصه جریان : زندگی به من آموخت که هيچ چيز از هيچ کس بعيد نيست!

منتقد: روزبه جعفری – امتیاز ۵ از ۱۰ (۲ از ۴)

فیلم زیبا آشکارا مجموعه ای از جزئیاتی است که سیدی به آن ها طرفدار بوده می خواهد آن ها را در دل روایت های مختلفش جا بدهد. بدون آنکه با اهمیت باشد که این عناصر جزئیات، چقدر با توجه به ساختار روایت فیلـم درست هستند . این امر را می توان در سیزده دید و هم آفریقا. گویی فیلم دیدنی ساز تعدادی پلان خلاقیت های بصری و روایی و صوتی و … در کیسه ای دارد مدام چیزی از آن ها را بیرون کشیده استفاده می نماید . موقعیت مرکزی درباره شخص مشهور ی است که وارد رابطه ممنوعی با یک زن می شود. معین نیست که فیلم جذاب در این موقعیت به دنبال چه چیزی است؟ قتلی رخ می دهد و حال در مورد اتفاق رخ داده، فیلم زیبا ساز در ساختاری راشامونی، حادثه را از دو نقطه دید روایت می نماید . این ساختار به سبب معین شدن گره اصلی فیلم دیدنی است؟ که بدانیم قاتل کیست؟ پس چرا در انتها به صآسان معین نمی شود؟ چنانچه با اهمیت زیاد نیست که بدانیم قاتل کیست، صرفا موقعیتی که کاراکترها به سبب قتل در آن گرفتار شده و منحنی حرکتی شان با اهمیت زیاد است، پس چرا باز چیزی نمی بینیم؟ در روایت مرد با این مواجهه هستیم که زن به زور می خواهد با او درگیر رابطه شود در نهایت مرگ زن بر اثر یک اتفاق بوده. در روایت زن می بنیم او صرفا جهت گرفتن یک امضا پیش مرد می رود و او اغفالش می نماید . همین. زمانی ما از چند زاویه دید جهت بیان واقعه مصرف می کنیم، که هر زاویه دید اطلاعات ی را درباره خود موقعیت، کاراکتر ها به ما بدهد. اطلاعاتی که ممکن است با قبلی ها متناقض باشند ما از دل تناقض به کشف حقیقت برسیم، یا آنکه همچون تکه هایی پازل، در نهایت کلیتی را برای مان بسازد. ولی هیچ یک از این موارد در خشم وهیاهو نیست. این تنوع زاویه دید هیچ چیز نو ی را به فرد ها واقعه اضافه نمی نماید اصلا وجودی اش معین نیست. ما با کاراکترهای پیچیده ای رو به رو نیستیم که فیلـم ساز بخواهد از چند زاویه خصوصیات یشان را جهت مان آشکار نماید . ما با تعدادی تیپ رو به رو هستیم که به شدت سطحی هستند . طناز طباطبایی همچنان اصرار دارد که در نقش دختر آسان اغواکننده باقی بماند. نوید محمدزاده تیپ مردی فرصت طلب عصبی است که برای رسیدن به اهدافش دست به هرکاری می زند. بچه هم که آن وسط معلوم نیست چه می نماید ! با این تیپ ها نمی توان چنین داستانی را روایت کرد.

کدام عشق؟ آن چیزی که درمورد رابطه طباطبایی و مرد می بینیم، دیوانگی محض است. چنانچه این یک دیوانگی است پس منبع اعتراف پایانی زن چیست؟ می خواهد به پای عشقش بسوزد؟ کدام عشق؟ با تیپ نمی توان یک وضعیت معمول را به وضعیتی غیرمعمول تبدیل کرد. این تغییر وضعیت نیازمند فردیت است. نیازمند کنشی است که از دل خصوصیات ی فردیتی بیرون می آید. نمی توان با یکسری شمایل کاریکاتوری این کار را انجام داد. آدم های سیدی صرفا جهت این می باشند که جریان موجود را جلو ببرند. به شدت مهندسی شده چیده شده به نظر می رسند. هنوز به آن وهله از پختگی نرسیده اند که ما بتوانیم حیاتی مستقل برای شان متصور شده آن ها را باور کنیم. همین امر باعث می شود فیلم جالب عاری از آن فضاسازی ای باشد که درام به آن احتیاج دارد. در واقع احتمال دارد بتوان قدرت کارگردانی را به طور کلی در دو امر فضاسازی شخصیت پردازی خلاصه کرد که هردوی این موارد در دل ” میزان سن” نمود پیدا می کنند. اما با این حال هرچه فیلـم ساز در زمینه نوشتن فیلـم نامـه ضعیف است، اجرای بهتر ی دارد. اجرایی که گاه ربطی به روایت موقعیت ندارد. اما در جای خوب است نشانگر دانش زیبا شناختی ای که سیدی دارد. به طور مثال می توان به سکانسی اشاره کرد که زن در حال اعتراف است چگونگی قتل زن را توضیح می دهد. دوربینی سوبژکتیو که حرکت می نماید و حضـور شبه وار قاتل. و یا نماهای تخت و سیاه سفید پایانی. سکانسی که زن به همراه مرد و دیگر اعضای خانواده مقتول بر روی خط نشسته اند و پنکه ای روشن است و بدون هیچ حرفی انتها می گیرد و غیره… . ولی این خصوصیات ی بصری بهتر و خلاقانه، نمی تواند کلیتی را بسازد. برای داشتن فیلم جالب بهتر به چیزی زیاد بیشتر از تعدادی پلان خوب نیاز است. در واقع می توان اینگونه گفت که سیدی در زمینه فضاسازی، و میزان سن خوب است. او ذهنی تصویر گر دارد و به خوب ی می تواند قاب دکوپاژ شده اش را طراحی کرده و میزان سن بدهد. مساله او را ممکن است بتوان در درجه اول در فیلم زیبا نامـه و در درجه دوم در گیم گرفتن از بازیگرانش جست و جو کرد. ای کاش هومن سیدی به جای اصرار برای نوشتن فیلم جالب نامـه ، صرفا به عنوان یک کارگردان خوب باقی بماند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
x

شاید بپسندید

ارزان ترین هتل های کیش کدامند؟

ارزان ترین هتل های کیش کدامند؟   با هر هدفی که به کیش سفر میکنید ...

مشاوره آنلاین روانشناسی چه مزیتی دارد؟

 مشاوره آنلاین روانشناسی چه مزیتی دارد؟ در این مطلب قصد داریم تا شما دوستان را ...

VPS چیست؟

در این مطلب قصد داریم تا شما دوستان را با خرید سرور مجازی ایران یا وی ...